پرسش: با توجه به اينكه در آيه اي از آيات قرآن گفته است كه ما روغن گوشتي(دمبه گوسفند) را براي مسلمانان قرار داديم و اين نعمت را از يهوديان گرفتيم( همان طور كه اگر مشاهده كرده باشيد گوسفندان آنان به جاي دمبه، دم دارند) پس حتما روغن گوشتي خوب است كه خداوند چنين آيه اي را در قرآن اورده است، پس چرا دكترهاي ما انديشمندان ما مي گويند روغن گوشتي را از سبد غذاييتان حذف كنيد؟ پس حتما خداوند به ضرر ما مسلمانان كار كرده يا نمي دانسته است كه روغن گوشتي براي ما انسانها مضر است.

 

پاسخ:

خداي تعالي فرموده است: « وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلاَّ مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ وِإِنَّا لَصَادِقُونَ ــــ و بر يهوديان هر [حيوان] چنگال‏دارى را حرام كرديم و از گاو و گوسفند ، پيه آن دو را بر آنان حرام كرديم به استثناى پيه‏هايى كه بر پشت آن دو يا بر روده‏هاست ‏يا آنچه با استخوان درآميخته است اين [تحريم] را به سزاى ستم‏كردنشان به آنان كيفر داديم و ما البته راستگوييم»﴿انعام: 146﴾

طبق اين آيه، روغن حيواني ذاتاً چيز بدي نيست؛ بلكه خدا براي اينكه قوم يهود را تنبيه نمايد، آنها را از اين نعمت محروم ساخت. لذا آيه صراحت دارد كه اين تحريم براي مجازات آنهاست، نه به خاطر ضرر داشتن روغن حيواني. پس اين حكم فقط در خصوص يهود است. هم قبل از انها خوردن روغن مجاز بوده هم بعد از آنها.

توجّه شود كه در اسلام، تمام روغنهاي غير نجس، حلال مي باشند؛ چه روغن حيواني و چه روغن نباتي. البته بين روغن ها به خوردن برخي از آنها توصيه شده و در مورد برخي فرموده اند كه هر چه كمتر مصرف شود بهتر است. در اين خصوص در انتهاي بحث مطالبي تقديم حضور خواهد شد.

 

 

روغن حيواني از نظر پزشكان

الف. شعار بد بودن روغن حيواني از كجا آمد؟

ابتدا غربي ها بودند كه اين شعار را مطرح ساختند و پزشكان ما نيز با استناد به مقالات آنها اين شعار را مطرح نمودند؛ بدون آنكه در داخل كشور خودمان تحقيقي در اين رابطه انجام دهند. امّا غربي ها منظورشان از روغن حيواني چيست؟ آنها از گوسفند و گاو كمتر روغن مي گيرند. عمده منبع روغن حيواني غربي ها، خوك، نهنگ و فك دريايي است؛ كه هر سه ي آنها از نظر اسلام، حرام گوشت مي باشند و روغن حاصله از آنها نجس مي باشد. امّا پزشكان ما بي توجّه به اين مسأله، سخنان غربي را در مورد روغن حيواني ايراني هم تعميم مي دهند. البته مقصّر هم نيستند. چون در دانشگاه آنها درس خوانده بودند و با آن فرهنگ بزرگ شده بودند. پزشكان بعدي را هم همان پزشكان قبلي تربيت نمودند.

ب. توطئه اي حساب شده براي بد نام كردن روغن حيواني

زماني كه روغن نباتي به شكل صنعتي آن گسترش يافت، كسي به آن اقبالي نداشت. افراد مثلاً هفتاد، هشتاد ساله يادشان هست كه آن زمان، وقتي كسي روغن نباتي مي خريد، موقع بردن به خانه قايم مي كرد كه تا همسايه ها نبينند كه روغن نباتي مي خورد. لذا ملاحظه مي كنيد كه حتّي هنوز هم كه پيرمردها مي خواهند از جوانهاي امروزي و تنبلي و ضعف بدني آنها انتقا كنند، مي گويند: تقصير خودشان نيست؛ نسل روغن نباتي هستند.

كارخانجات روغن نباتي براي غلبه بر اين فرهنگ مردمي، دست به دامن علم شدند؛ و با تحقيقات ساختگي مدّعي شدند كه روغن حيواني مضرّ است و روغن نباتي رايج، مفيد مي باشد؛ و با همين ترفند روغن حيواني را به نفع روغن نباتي مغلوب ساختند. از آن پس نيز هر چه تحقيقات مي شد، فوق براي كشف مضرّات روغن حيواني بود نه براي كشف فوايدش. حال آنكه هر مادّه اي براي بدن،هم فايده دارد هم ضرر. لذا روشن منطقي آن است كه بين ضررها و فوايدش مقايسه شود تا ببينيم كداميك بر ديگري مي چربد. و الّا اگر بخواهيم به خاطر ضرر داشتن چيزي آن را كنار بگذاريم، اكثر موادّ غذايي را بايد كنار گذاشت. لذا عدّه اي از متخصّصان تغذيه ـ كه به تحقيقات سابق شكّ كرده بودند ـ مستقلّ از جامعه ي علمي، كه معمولاً در چنگال سرمايه داران اسير است، دست به تحقيقات زدند؛ و پرده از واقعيّتهايي برداشتند. لذا امروزه مي بينيم كه در باب روغنها بين دو گروه از محقّقان، نزاعي درگرفته است. محقّقاني كه تحت سلطه ي سرمايه داران هستند ـ چه خود بدانند و چه ندانند ـ هنوز روغن نباتي را تبليغ مي كنند؛ امّا محقّقان ضدّ سيستم سرمايه داري حاكم بر جهان، اين باور را، زير سوال مي برند.

واقعيّت جهان امروز چه مي گويد؟

امروز مي دانيم كه مصرف روغن حيواني ـ چه چربي روي گوشت و چه كره ـ بسيار پايين مي باشد؛ و اكثريّت قريب به اتّفاق مردم، از روغن نباتي استفاده مي كنند. پس طبق ادّعاي طرفداران روغن نباتي، بايد آمار تلفات با بيماري هاي قلب و عروق پايين آمده باشد. امّا واقعيّت درست عكس اين را نشان مي دهند. طبق آمارهاي جهاني و داخلي، امروز بزرگترين عامل مرگ و مير در ايران و جهان و بخصوص كشورهاي پيشرفته، بيماري هاي قلب و عروق است. و جالب اينجاست كه هر جا مردم به سبك قديم زندگي مي كنند، و دسترسي زيادي به روغن نباتي ندارند، آمار اين گونه بيماري ها پايينتر است. پس چرا باز اين همه از روغن حيواني بد مي گويند و از روغن نباتي تعريف و تمجيد مي كنند؟ قضيّه روشن است. روغن نباتي براي عدّه اي فوايد فراوان دارد؛ البته نه براي بدنشان بلكه براي جيبهايشان. چون روغن نباتي همان گونه كه مردم را چاق مي كند، جيبهاي آنها را هم چاق مي كند. پس به هر قيمتي شده بايد بازار خود را حفظ كنند؛ حتّي اگر به قيمت اسير گرفتن علم و تحقيقات باشد. تحقيقات يك محقّق بي پول، در جهان علم ارزشي ندارد؛ تحقيقات وقتي ارزش مي يابد كه از طرف يك مركز بزرگ تحقيقاتي باشد. امّا بودجه ي يك مركز بزرگ تحقيقاتي از كجا تأمين مي شود؟ روشن است؛ از طرف آنهايي كه دوست ندارند كسي از روغن نباتي بد بگويد. لذا تحقيقات افراد به دور از حمايت سرمايه داران، همواره در حاشيه است. در سطور زير به نظر اين گونه محقّان هم اشاراتي مي كنيم؛ كه در رسانه هاي جمعي منتشر شده اند.

خبرگزاري ايرنا خبر زده است:

« پزشكان قلب و عروق توصيه مي‌كنند: مصرف روغن حيواني و كره سنتي براي سلامت قلب و عروق مفيد است. يك فوق تخصص قلب و عروق در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي‌گويد: مصرف روغن حيواني كه به روش سنتي تهيه مي‌شود بويژه روغن حيواني كرمانشاهي براي سلامت قلب خيلي خوب است. دكتر محمدرضا سعيدي گفت: در تحقيقات انجام شده توسط محققان دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه به اثبات رسيده كه مصرف روغن حيواني سنتي براي سلامت قلب مفيد است و بايد از مصرف روغن‌هاي نباتي جامد و يا حيواني صنعتي خودداري كرد.

كارشناس مسوول بيماريهاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه نيز مي‌گويد: كارشناسان در خصوص بيماري‌هاي قلب و عروق در يك برنامه تحقيقاتي چهار ساله به اين نتيجه رسيده‌اند كه مصرف روغن نباتي جامد يكي از عوامل مهم خطرساز براي قلب و عروق است.

دكتر ناهيد خادمي گفت: ۹۱/۳درصد از جمعيت استان كرمانشاه براي پخت و پز از روغن نباتي جامد مصرف مي‌كنند.

وي افزود: براساس اطلاع رساني و برپايي همايشهاي پزشكي و آگاهي دادن به مردم در مورد مضرات مصرف روغن نباتي جامد، مصرف روغن جامد در سال ۸۵نسبت به سال ۸۴حدود ۱۰درصد كاهش يافت.

وي گفت: در سال گذشته تقريبا ۸۱/۳درصد جمعيت استان از روغن نباتي جامد استفاده مي‌كنند.

دكتر خادمي تصريح كرد: جايگزين كردن روغن مايع به جاي روغن نباتي جامد و استفاده از روغن حيواني نقش بسزايي در كاهش ابتلا به بيماريهاي قلب و عروق دارد.

وي گفت: وزارت بازرگاني مي‌تواند با جايگزين كردن روغن مايع به جاي روغن نباتي جامد در سيستم توزيع كالاهاي كوپني موجب كاهش مصرف روغن نباتي جامد در كشور شود.

وي گفت: البته براي كاهش بيماريهاي قلب و عروق در كشور بايد مردم پنج اقدام اساسي را رعايت كنند.

دكتر خادمي افزود: كاهش مصرف نمك، كاهش مصرف چربي ها، كاهش مصرف شكر، افزايش مصرف ميوه، سبزيحات و ماهي و افزايش فعاليتهاي بدني پنج اقدامي است كه اگر مردم رعايت كنند ۵۰درصد خطر ابتلا به بيماريهاي قلب و عروق كاهش خواهد يافت.»

 

خبري ديگر از خبرگزارى جمهورى اسلامي (ايرنا):

«مصرف مداوم روغن حيواني سبب افزايش طول عمر مي شود

دكتر محمد عزيزخاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران افزود: تحقيقات نشان مى دهد كه اسيد آراشيدونيك روغن هاى حيوانى سبب افزايش HDLليپوپروتئين هاى با وزن بالا) و كاهش LDL(ليپو پروتئين هاى با وزن سبك كه خطرناك هستند)، مى شود. وى اظهار داشت: از نظر طب سنتي، روغن حيوانى داراى خواص بى شمارى از جمله استخوان سازي، كاهش غلظت خون، كاهش چربى هاى زايد شكم، شادابى و سفيدى پوست و سمّ زدايى از بدن است. وى افزود: تغذيه سلول هاى عضله قلب از اسيدهاى چربى است كه تنها در روغن حيوانى به وفور يافت مى شود. مدير كلينيك طب ايرانى گفت: همچنين، يكى از بهترين درمان هاى چاقي، مصرف مداوم روغن حيوانى با غذا است. عزيزخانى تاكيد كرد: روغن حيوانى بهتر است به جاى روغن نباتى و روغن مايع مصرف شود؛ زيرا روغن نباتى يا روغن هاى هيدروژنه جامد سبب افزايش كلسترول و ترى گليسيريد شده و در عروق بدن و قلب رسوب مى كند. وى افزود: مواد رنگ بر و مواد نگهدارنده افزوده شده به روغن نباتي، داراى تركيبات شيميايى مضر و خطرناكى هستند. عزيزخانى گفت: روغن هاى مايع نيز تفاوت چندانى با روغن نباتى ندارند و على رغم تبليغات كارخانه هاى سازنده آن و برخى پزشكان، درعمل شاهد هستيم كه مصرف روغن مايع، سبب افزايش كلسترول و ترى گليسيريد مى شود. وى افزود: مصرف كره گياهى و مارگارين نيز در رسوب كلسترول در عروق و بيمارى هاى ايسكميك قلب ( بيمارى هايى كه قلب در آن حالت كم خون است اما هنوز كاملا از كار نيافتده)، نقش موثرى دارد و از عوامل بروز سكته قلبى است

 

نگرش اسلامي به روغن.

طبق احكام اسلام، خوردن هر نوع روغني جايز است. دقّت شود! جايز است؛ نه اينكه هر روغني توصيه شده است. يعني خداي تعالي نه روغن حيواني را حرام كرده نه روغن نباتي را؛ لكن به مصرف برخي روغنها توصيه هم شده است؛ كما اينكه از مصرف برخي روغنها نهي هم فرموده اند؛ يعني گفته اند: به جاي فلان روغن، بهتر است از فلان روغن استفاده كنيد. پس دقّت فرماييد كه توصيه به روغن بهتر، به معني حرام كردن روغن ديگر نيست.

طبق احاديث منقول از اهل بيت(ع)، روغن زيتون بر تمام روغنها ارجحيّت دارد. فوايد زيادي نيز در روايات بر خوردن زيتون و روغن آن ذكر شده است. در قرآن كريم نيز از زيتون تعريف و تمجيد شده تا آنجا كه خداوند متعال به زيتون سوگند خورده است. خداي تعالي در سوره ي عبس وقتي مي خواهد غذاها را براي انسان بشمارد ترتيبش چنين است: حبوبات، انگور، سبرزيجات، زيتون، خرما، محصولات باغي، ميوهاي تر و خشك. دقّت شود! هر ميوه اي محصول باغي نيست؛ مثلاً هندوانه ميوه است ولي باغي نيست. ملاحظه مي فرماييد كه در اين ترتيب، زيتون جزء متقدّمين است. البته قبل از حبوبات، هم غلات قرار دارند كه ذكر نشد. چون در اينكه غلّات غذاي اصلي حساب مي شوند كسي ترديدي ندارد. در آيه ي 35 نور نيز از درخت زيتون با عنوان « شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَة ـــ درخت مبارك زيتون» نام برده است.

بعد از زيتون، از روغن گاو تمجيد شده است. امّا اهل بيت(ع) توصيه نموده اند كه افراد مسنّ، شبها از غذاي روغني اجتناب كنند؛ بخصوص از روغن حيواني.

امّا از چربي گوسفند در روايات، مذمّت شده و فرموده اند كه چربي گاو، شفاست ولي چربي گوسفند، بيماري آور است. امّا در مورد گوشت، فرموده اند: گوشت گوسفند، شفاست و گوشت گاو بيماري آور است. البته در احاديث اهل بيت(ع) به نحو مطلق، از زياد خوردن گوشت نهي شده است. طبق روايات، بسيار خطرناك است كه كسي دو وعده ي پشت سرهم غذاي گوشتي بخورد. از طرف ديگر فرموده اند: كسي بيش از چهل روز، خوردن گوشت را ترك نكند؛ كه احتمال ديوانه شدنش وجود دارد.

 

سخن آخر:

پس دقّت شود كه خداي تعالي به خوردن روغن حيواني به نحو مطلق توصيه نكرده است؛ بلكه خوردن هر نوع روغني را فقط جايز دانسته است. امّا به روغن زيتون توصيه ي اكيد نموده است. در روايات نيز در عين اينكه خوردن هر ونه روغني را جايز دانسته اند، فرموده اند: بهترين روغن، روغن زيتون است. روغن گاو خوب است و روغن گوسفند زيان دارد (البته نه در حدّي كه خوردنش حرام باشد). گوشت گوسفند مفيد است (البته به شرطي كه افراط نشود)، و گوشت گاو زيان دارد(البته نه در حدّي كه خوردنش حرام باشد). در اسلام، هر جا خوردن چيزي تحريم شده، يعني ضررهاي آن در قياس با فوايدش بيشتر مي باشد؛ و هر جا خوردن چيزي تحريم نشده، يعني فوايدش بيش از ضررهاي آن است؛ و اگر از خوردن چيزي نهي نموده اند بدون تحريم آن، يعني با اينكه ضررش كمتر از فايده اش مي باشد، امّا ضررش قابل توجّه است. لذا جايگزين بهتري براي آن توصيه نموده اند. و اگر از ترك خوردن چيزي نهي نموده اند، يعني ترك خوردن آن، ضررهاي جدّي دارد.



www.newtehranchat.com

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 10:58 | نويسنده : sasy0098 |